Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
За този блог
Автор: trakietsadobri
Категория: Лични дневници
Прочетен: 814963
Постинги: 584
Коментари: 710
Гласове: 4141
Постинг
21.05.2018 12:48 - Из романа „Обичай ближния си“ от Ерих Мария Ремарк
Автор: trakietsadobri Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2648 Коментари: 11 Гласове:
4

Последна промяна: 24.12.2020 00:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

ЧАСТ ПЪРВА
Глава първа

Керн трепна, събуди се в непрогледен мрак и се ослуша.
Както всички преследвани същества, и той се събуждаше изведнъж, готов да бяга.
[...]
- А ако имаш паспорт? Ще ти дадат ли разрешително да работиш?
- Не, разбира се. Имаш право само да умреш спокойно от глад, без да бягаш. И това не е малко.
Керн погледна втренчено пред себе си. Щайнер го потупа по рамото.
- Горе главата, чедо! В замяната на тези несгоди имаш щастието да живееш в двадесети век, века на културата, напредъка и човечността.
- Няма ли нещо за ядене тук? - запита едно дребно плешиво човече, седнало на един нар в ъгъла. - Или поне кафе.
[...]
- Много обичам яйчица – настоя полякът. - Четири яйца, шест яйца, дванадесет яйца, шест варени, други шест пържени. С картофки. Пържени картофки с бекон.
- Не мога да слушам вече! Разпнете го, тоя лаком Исус Христос! - ревеше Пилето с куфара.
- Господа, - обади се приятен бас с руско произношение, - защо е това напразно вълнение? Аз успях да промъкна една бутилка водка. Мога ли да ви предложа малко? Водката стопля сърцето и успокоява душата.
Русинът извади тапата, пийна и подаде стъклото на Щайнер, който пийна също, а след това подаде стъклото на Керн. Младежът поклати глава.
- Пий, чедо! - каза Щайнер. Пиенето е част от програмата. Ще трябва да се научиш.
[...]
- Нансенов паспорт! - повтори възхитено Пилето. - Вие сте тогава аристократ сред безотечествениците.
- Съжалявам, че и вие нямате същото предимство – каза учтиво русинът.
[...]
- Пийте и вие, моля.
- Не, благодаря – отвърна безочливо поканеният. - Аз не съм от вашата пасмина.
Всички го погледнаха.
- Аз имам паспорт, отечество, позволително за престой и работа.
Всички замълчаха. Най-после русинът запита колебливо:
- Извинете за въпроса, но защо сте тук тогава?
- Заради занаята си – отговори надменно другият. - Аз не съм беглец без документи. Аз съм известен джебчия и професионален картоиграч с всички граждански права.
[...]
- Защо не пиете? - обърна се тя към Керн.
- Не мога на празен стомах.
- Така ли?
Хазяйката го изгледа внимателно. Имаше студено, намръщено лице, което се разнежи ненадейно.
- Господи! Та той е още дете! - промълви тя. После извика: - Франци, един сандвич!
- Благодаря, не трябва – изчерви се Керн. - Не съм гладен.
Келнерът донесе дебел сандвич с шунка.
- Без преструвки – каза хазяйката. - Яжте!
- Не искаш ли половината? - обърна се Керн към Щайнер. - Много е за мене.
- Не приказвай, ами яж – каза Щайнер.
Керн изяде сандвича и изпи чаша ракия; след това се сбогуваха.
[...]

image
  * писателя Ерих Мария Ремарк – роден през 1898 година.  

ЧАСТ ВТОРА
Глава осемнадесета

Седяха в лавката на международното изложение. Беше ден за плащане. Керн беше наредил тънките банкноти около чинията си.
- Двеста и седемдесет франка – каза той. - За една седмица. И това се случва за трети път. Като вълшебна приказка.
Марил го погледна весело. После вдигна чашата си към Щайнер.
- Ще пием наздравица за хартията, драги Хубер. Странно, каква власт има тя над хората. Нашите прадеди са треперили някога в подземията си от светкавици и гръмотевици, от тигри и земетресения; по-близките ни прародители са треперили от мечове, разбойници, епидемии и от Бога, а ние треперим пред печатното слово – върху банкнота или паспорт.
[...]
- Какво си направил от това момче? - обърна се той към Щайнер. - Той възмъжа вече, нали?
- Положително. Възмъжа в суровите бури на изгнанието.
- Познавам го, когато беше още дете – обясни Марил. - Нежно и доверчиво дете. Преди два месеца.
[...]
Марил погледна осъдително Щайнер и каза:
- Твой ученик е, Хубер.
- Не, от тебе научи да си служи с афоризми, Марил. Впрочем, една солидна седмична заплата усъвършенства духовитостта на всеки младеж.
[...]
- Знае ли Рут?
- Да.
- Къде е тя сега?
- Не знам. Вероятно в бежанския комитет. Тя не знаеше, че ще дойдеш.
- И аз сам не знаех, кога ще ме пуснат точно... Може ли да се намери работа в Мексико?
- Да. Не зная каква. Но ще ви дадат позволително за престой и за работа. Това е сигурно.
- Не зная нито дума испански – каза Керн. - Да не би пък да говорят португалски?
- Не испански. Ще го научиш.
Керн кимна.
[...]
- Знаеш ли и... - попита колебливо Рут.
- Да, зная.
[...]
Тръгнаха по Елисейските полета. Беше вечер, бледият полумесец плуваше в зеленикавото небе. Ясният сребрист въздух беше толкова приятен, щото всички тротоари пред кафенетата бяха препълнени с народ.
[...]
Керн погледна Рут и каза:
- Колко много хора!
- Да – отговори тя. - Ужасно много.


.................................
Това е първата книга от Ерих Мария Ремарк, която прочитам, но очевидно няма да е последната. Досега бях чел само няколко отделни изрезки от негови творби, най-вече от романа „На Западния фронт нищо ново“. - Това е най-известната творба на Ремарк, но... за моя мои късмет, аз започнах четенето не от фронта, а от „Обичай ближния си“.

Сюжета и действията в романа се случват в „дните на мира“ преди Втората световна война – през 1936 година. Въпреки всичко, което се случва в тези все по-тревожни и гладни дни героите и диалозите винаги са удивително жизнени, всеотдайни и естествени. Всичко това е още по-удивително, когато с изненада прочетеш, че Ремарк е написал тази си творба в годината на войната – през 1939 година.

„Обичай ближния си“ е разказ за човека! - За неговата тъмнина и светлина.
Безкраен, тъжно-радостен път през кръстопътищата от мечти, грешки и сполуки.



Гласувай:
5



1. germantiger - ...
21.05.2018 12:59
Книгата за Вас може да е ок, но писателя е боклук и антигерманец, предател/за мен!
цитирай
2. trakietsadobri - За тъга и радост, написаното умее само да говори за себе си.
21.05.2018 13:09
Романа „Обичай ближния си“ от Ерих Мария Ремарк е... обикновено-необикновено човешка творба, ако не го виждате, това си е ваш проблем.
цитирай
3. germantiger - другарю
21.05.2018 13:12
Аз виждам споменатото от Вас за романа, но виждам и остреща - виждам какво представлява човека Ремарк, а познанието ми за него е нива над Вашето...

Вие определено сте сляп за това триейки коментара ми в който имаше предостатъчно конкретика!

Какъв е Вашия проблем с конкретиката в изтрития ми коментар, споменах Кестнер, Дитрих и братята Манн - толкова видяхте, нали?!
цитирай
4. trakietsadobri - Многоуважаеми и премного образовани господин germantiger
21.05.2018 13:31
Това е моят личен блог, в който в момента аз имам среща с писателя Ерих Мария Ремарк.
Очевидно е, че вие не харесвате нашата непросветена и обикновена човешка компания – вървете си, не си губете времето с нас.
цитирай
5. germantiger - разбира се, не бих ви притеснявал повече
21.05.2018 14:08
Другарю тракиец - компанията на траките е пресветла, най-античнодревна и цивилизационна

Света не започва и не свършва с конската опашка

Динозаврите са произлезли от траките

цитирай
6. trakietsadobri - Сбогом gТигре - сбогом, сбогом, сбогом!
21.05.2018 14:40
Щях да ви пожелая динозаврите да ви закрилят, но явно нямате нужда, защото вие така добре познавате цялата история и цивилизация, че очевидно произлизате от много-много древна древност, която многократно предхожда всяка човешка памет и история.
цитирай
7. germantiger - +
21.05.2018 14:49
В никакъв случай другарю трак! :)

Аз съм германски барбарин, отрекъл съм се от българското като един КараИбрахим.

Не съм древен както най-древните българи, еле траки, ерго сливяни!

Някои учени твърдят, че началото на Вселената е Голе мия взрив на близо 13,7 млрд. години...

ВСЪЩНОСТ ТОВА Е БИЛ ВЗРИВ НА БЪЛГАРСКОТО САМОЧУВСТВИЕ или тракийското - вие ще ми кажете това.

Вместо сбогом - нека да е МЕРХАБА, някак по-оптимистично приветствие!
цитирай
8. trakietsadobri - gТигре, не бъдете скромен - не зная какво значи "барбарин", но явно сте много високо изучен!
21.05.2018 15:21
Вярвам ви, че сте се отрекли от България - то ясно се вижда.
Също се вижда, че знаете турски и други чужди езици, а и историята познавате, и то в детайли.

Както правилно забелязахте, аз съм съвсем-съвсем типичен трако-българин, който за жалост не знае никакви чужди езици и светски похвати - затова, за да нямаме още трудности в разбирането, ще продължа непохватно да ви махам за сбогом.
цитирай
9. emi1ts - Чела съм творби на Ерих Мария Ремарк ...
21.05.2018 17:32
Чела съм творби на Ерих Мария Ремарк и съм се впечатлявала от дълбочината и познанието с които описва своите герои и времето в което е живял.Също мисля че е ценно да се прочетат неговите романи- много стойностни и според мен.Благодаря за припомнянето.Приятна вечер.
цитирай
10. vania23 - Благодаря за препоръката!
21.05.2018 18:08
От Ремарк съм чела само "На западния фронт нищо ново" и "Черния обелск". Ще потърся и тази. Пише интересно.
В момента чета за втори път "Майсторът и Маргарита". Уникална книга! Препоръчвам ти я. Първият път беше преди десетина години - имах приятен спомен от нея, но сега... й се наслаждавам повече.
цитирай
11. trakietsadobri - Ваня, Емилия, благодаря ви за споделянето, също за интересните идеи и препоръки.
21.05.2018 19:55
Благодаря ви.
цитирай
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031